Ga naar de inhoud

Onze visie, missie & doelen

Huidige stand van zaken

De zorgwereld staat voor grote uitdagingen om betaalbaar en uitvoerbaar te blijven. Chronische aandoeningen zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en obesitas komen veel voor en nemen wereldwijd toe alsook in Nederland. Deze ziekten hebben één gemeenschappelijke factor: ze worden grotendeels beïnvloed door leefstijl. Toch ontbreekt structurele aandacht voor leefstijlgeneeskunde in veel medische curricula. Hier ligt een enorme kans én verantwoordelijkheid voor de zorgverleners van morgen.

De rol van de omgeving en de zorgverlener

De toename van leefstijlgerelateerde aandoeningen is niet alleen het gevolg van individuele keuzes, maar wordt sterk beïnvloed door onze omgeving. We leven in een obesogene samenleving waarin ongezonde keuzes de norm zijn: calorierijke voeding is overal beschikbaar, technologische vooruitgang vermindert fysieke activiteit, en stress en slaaptekort nemen toe. Daarnaast dragen onze leefomgeving en leefstijlkeuzes bij aan klimaatverandering, wat op zijn beurt leidt tot (hitte)stress, luchtverontreiniging, verhoogde UV-straling en verslechterde voedsel-, grond- en waterkwaliteit. Dit alles maakt een gezonde leefstijl extra uitdagend, vooral voor kwetsbare groepen.

Dit is een breed maatschappelijk probleem, en zorgverleners hebben hierin een unieke rol. Zij staan in contact met patiënten tijdens life events – belangrijke gebeurtenissen zoals een zwangerschap, het omgaan met ziekte, operaties en het overlijden van dierbaren. Op dergelijke momenten staan mensen open voor verandering. Een zorgprofessional die bewust, bekwaam én duurzaam leefstijladvies geeft of goed verwijst en hierin een coachende rol aanneemt, kan op deze momenten enorme impact maken.

Wij zien leefstijlgeneeskunde als een integrale benadering waarin de zes pijlers van het Leefstijlroer—beweging, voeding, middelengebruik, verbinding, ontspanning en slaap—centraal staan. Het gaat verder dan enkel het geven van adviezen; het vraagt om inzicht in de sociale, economische en psychologische factoren die leefstijlkeuzes beïnvloeden. Daarnaast vereist het een multidisciplinaire aanpak om mensen te ondersteunen bij het ontwikkelen van een gezondere leefstijl in een omgeving die vaak het tegenovergestelde stimuleert.

Visie

Bij Stichting Student en Leefstijl geloven wij dat elke geneeskundestudent moet worden opgeleid met de kennis en vaardigheden om deze complexe uitdagingen aan te gaan. Wij pleiten ervoor dat leefstijlgeneeskunde structureel wordt verankerd in de medische curricula. Dit is essentieel om artsen van morgen uit te rusten met de handvatten die nodig zijn om een gezonde leefstijl bespreekbaar te maken en verandering te stimuleren.

Missie

Wij maken leefstijlonderwijs een integraal onderdeel van de opleiding en activeren geneeskundestudenten om leefstijl een prominente plek te geven in hun studie én hun toekomstige praktijk. Het begint met het gesprek: met medestudenten, collega-zorgverleners en patiënten. Alleen door leefstijl centraal te stellen, kunnen we de noodzakelijke cultuurverandering in de zorg realiseren.

Waar staan we nu?

Anno 2025, acht jaar na de publicatie van het rapport van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS, 2017) over de behoefte aan voeding- en leefstijlonderwijs in de geneeskundeopleidingen, en zes jaar na het onderzoek van Stichting Student en Leefstijl (2019) naar het aantal hieraan bestede lesuren in de bachelor Geneeskunde, is er steeds meer aandacht voor preventie en leefstijl binnen het medische veld. Verschillende medische universiteiten werken momenteel aan de integratie van meer preventie- en leefstijlonderwijs in zowel de bachelor- als masteropleiding Geneeskunde.

Daarnaast heeft het team Opleiden en Professionaliseren van de Coalitie Leefstijl in de Zorg een werkgroep opgericht om de leerdoelen rondom voeding en leefstijl in de geneeskundeopleidingen te herzien. Deze werkgroep, bestaande uit docenten, coördinatoren en Stichting Student en Leefstijl, werkt samen aan de formulering van nieuwe leerdoelen. Het platform biedt tevens ruimte voor de uitwisseling van succesvolle onderwijsvormen en lesmaterialen.

Wat doen wij?

Wat doen wij?

Wij blijven in gesprek met elke geneeskundefaculteit in Nederland. Samen met de onderwijs- en beleidsmakers pakken we de implementatie van leefstijlgeneeskunde aan. Onze aanpak is direct en doelgericht:

  1. De stem van studenten centraal stellen:
    Wij peilen actief de ervaringen en behoeften van studenten. Wat werkt in het huidige onderwijs? Wat ontbreekt? Deze inzichten vertalen wij naar concrete, bruikbare aanbevelingen voor onderwijsontwikkelaars.
  2. Onderwijs monitoren en organiseren:
    Wij onderzoeken wat effectief is in het huidige leefstijlonderwijs en wat niet. Daarnaast organiseren we activiteiten zoals panels, debatten en congressen. Hierdoor ontdekken wij welke onderwijsvormen het meest aansluiten bij de studenten van nu.